Екстремальні зимові види спорту. Заходи безпеки
Опубліковано: 11.12.2020, 09:07
Холод абсолютно не завада активному відпочинку. І щоб зайнятися їм взимку, зовсім необов'язково їхати в Альпи. Україна багата на молоді гірськолижні курорти: Львівська область – Казкова Поляна, Тростян, Плай, Захар Беркут, Майдан, Закарпатська область – Драгобрат, Буковель, Пилипець, Красія.
Велика частина різновидів зимового спорту є екстремальними (гірські лижі, сноуборд, фрістайл тощо). В останні десятиріччя з’явилось багато нових напрямів екстремальних зимових розваг, які поступово знаходять своїх прихильників в Україні: сноукайтинг, сноу-каякінг, хелі-скі, фрірайд, нью скул тощо.
Сноукайтинг. Сноукайтинг – вид спорту i активного відпочинку ,що представляє собою заняття з буксирним кайтом на сніжному покритті або льоду iз застосуванням лиж, сноуборду або ковзанів. Сноукайтингом можуть займатись як сноубордисти, так і гірськолижники.
Сноукайтинг досить небезпечний вид спорту. Існує багато ризиків як природних, так і тих, що залежать від людини. Якщо ж ви початківець, обов’язково потрібно звертатись до інструктора по допомогу.
Сніговий каякінг (сноу-каякінг) – спуск із гір засніженою поверхнею на спеціальних човнах-каяках. Цей вид спорту дуже схожий на байдарки, але замість річки – сніг! У руках спортсмена, який сидить у човні, справжнє весло, яким він і управляє під час стрімкого руху вниз. Для того, щоб швидкість під час спуску збільшувалась, дно човна змащують спеціальною речовиною.
Хелі-скі. Один із найнебезпечніших видів зимового спорту. Спуск на лижах по гiрським схилам у важкодоступних районах. Екстремали виступають на абсолютно непідготовленій трасі, а на початок маршруту їх доставляє вертоліт. Відмінна особливість хелі-скі – неймовірна свобода в пересуванні та у виборі маршруту, адже кожен раз вертоліт доставляє вас на нові снігові схили, де кожен наступний спуск не схожий на попередній.
Крім того, хелі-скі організовується в спеціальних районах, ретельно вивчених і відібраних професійними гідами для катання з групами, щоб мінімізувати ризики і зробити катання безпечним. Це дозволяє лижникам і сноубордистам насолоджуватися дикою красою цих місць і нескінченно приємним катанням хелі-скі з почуттям безпеки, незалежно від наявності спеціальних знань і досвіду в горах.
Фрірайд (дослівно з англійської «вільна їзда») – спуск на лижах поза підготовленими трасами. У фрірайді спортсмени розганяються до неймовірної швидкості – 60-100 кілометрів на годину, а то й більше. Це досить небезпечний вид спорту, він потребує серйозної підготовки.
Нью Скул (від англ. new school «нова школа») – один із напрямків фрістайлу, виділилися в кінці 90-х років минулого сторіччя. За стилем даний вид катання на лижах нагадує сноубординг, і, на відміну від фрістайлу, вільний від обмежень складності виконуваних елементів. Спочатку представники даного напрямку каталися виключно в сноубордичних парках, пізніше перемістилися на спеціально підготовлені траси і навіть на міські вулиці (катання по перилах, боксів, стін (волрайдам, від англ. wall – «стіна» і rclasse – «їздити») і рейлам (від англ. rails – «поручні, огорожа»).
Яке б заняття Ви для себе не обрали, не забувайте про правила безпеки, якісне спорядження та екіпірування, особливо якщо досвіду в цих видах спорту ще немає, а знайомство лише попереду:
- Попередня консультація з лікарем. Перш ніж зайнятися будь-яким зимовим видом спорту, слід проконсультуватися з лікарем і з’ясувати, чи немає протипоказань до подібної фізичної активності. Адже заняття зимовими видами спорту не рекомендуються при патології опорно-рухової системи, насамперед захворюваннях колінних і гомілковостопних суглобів.
- Звертайте увагу на погодні умови. Заняття краще проводити в тиху погоду або при слабкому вітрі при температурі не нижчій за –20°С, за відсутності туману та снігопадів. Будьте уважні до попереджень рятувальних служб на снігових курортах.
- Контролюйте своє самопочуття. Необхідно обов’язково контролювати самопочуття при тривалому знаходженні на відкритому повітрі при низьких температурах. При відчутті сильного холоду, оніміння або поколювання на відкритих ділянках шкіри й пальцях рук або ніг, щоб уникнути обмороження, слід негайно припинити тренування і якнайшвидше зайти в тепле приміщення та випити теплий напій.
- Якщо ви катаєтеся в лісі або в горах, краще робити це в компанії, або сповіщати близьких про ваше місцезнаходження.
- Підбір правильного та безпечного одягу та екіпірування. Звичайний зимовий одяг, який ви звикли носити в місті або одягати для заміських поїздок не підходить для катання на гірських лижах:
- для захисту від обмороження при занятті будь-якими лижними видами спорту потрібно обов’язково використовувати термобілизну та термошкарпетки;
- при виборі верхнього одягу (захисного комбінезону) перевагу потрібно віддавати виробам з мембранних тканин – вони забезпечують адекватну терморегуляцію й виводять надлишкове тепло;
- для рук потрібно підібрати теплі, міцні і, бажано, водонепроникні рукавички – вони зможуть захистити руки від випадкових порізів і обморожень;
- обличчя можна захистити баффом. Це різновид шарфа, який захистить вас від снігу, шматочків льоду і лижного загару. Якщо зовнішній вигляд вас не цікавить, то замість баффа з успіхом можна використати балаклаву.

Особливе місце в одязі лижників, сноубордистів належить засобам захисту:
- основним захисним елементом для лижника є шолом. Усі шоломи, що продаються сьогодні, умовно можна розділити на два види: гірськолижні і для сноубордистів. При виборі шолома переконайтеся, що він щільно закріплений, і при цьому не тисне в голову. Приміряти шолом краще всього на підшоломник. Шоломи для дорослих представлені в розмірах: Small, Medium, Large, XL, дитячі, - XS, XXS, XXXS. Зверніть увагу на кріплення і застібки – вони мають бути надійними, і відкриватися без зайвих зусиль;
- додаткові види захисту включають: захист для корпусу (панцир), наколінники, захисні шорти. Ці вироби забезпечують непоганий захист при падіннях, при цьому комфортні і не утрудняють рухів. Панцир складається з армованих пластинів на еластичній основі. Існують два типи захисних пластинів – м'які і жорсткі. Жорсткі забезпечують захист у більшій мірі, ніж мякі, але не є зручними. А м'які, в свою чергу, більш зручніші і ергономічні, а також не заважають рухам. Прилеглі до тіла ділянки панцира забезпечені «дихаючою» сіткою. Захисні шорти влаштовані за таким же принципом, що і панцир, і забезпечують захист промежини і куприка від ударів;
- маску слід придбати усім лижникам, якщо ваш шолом не передбачає захист очей. Завдяки масці ви бачитимете чіткіше та на більшу відстань, ніж без неї. А також вона захистить вас від випадкових ударів гілок, грудок снігу і льоду, ультрафіолетових променів. Перед тим, як придбати маску, упевніться, що вона підходить до вашого шолома і щільно, без проміжків, сидить на обличчі. Інакше зустрічний вітер задуватиме в щілини, що може привести до дискомфорту або обмороження. Ще одну небезпеку таїть нещільно прилегла маска – ризик злетіти із голови при крутому повороті. Не забувайте і про гірськолижні окуляри.
- Спортивний інвентар повинен бути підібраний відповідно до зросту і ваги того, хто займається. Для цього початківцям варто проконсультуватись із професійними інструкторами.
- Крім того, хелі-скі та фрірайд потребують надзвичайних заходів безпеки. Не можна їздити самотужки. Поряд мають бути люди, знайомі з місцевістю, адже часто траса погано проглядається, треба знати, чи можна там стрибати. У кожного учасника спуска мають бути з собою обов’язково лавинна лопата, лавинний щуп і біпер – прилад, який показує місцерозташування людини. Якщо когось накриє лавина, друзі зможуть швидко знайти його і відкопати, адже для порятунку є досить мало часу. Та, на жаль, люди часто нехтують біпером, адже він дуже дорогий (до 10 тисяч гривень), а тому наражають себе на небезпеку.
І, наостанок. Кожна людина зараз може вибрати собі спорт до душі. Але що б ви не обрали, важливо пам'ятати, що головне – безпека. Не варто занадто захоплюватися екстримом і забувати про збереження життя і здоров'я.
Матеріал підготовлено методистом центрального методичного кабінету (безпеки життєдіяльності населення) НМЦ ЦЗ та БЖД м. Києва Наталією ІЛЬЧЕНКО
Останні новини